Fjädrad vikt:

Består av hela chassit och alla delar ovanför stötdämparen / framgaffeln. Det inkluderar ram, motor, kåpor, sadel, clip-ons, övre delen av framgaffel och stötdämparen.

Den kallas fjädrad vikt eftersom fjädringen håller upp dess vikt och isolerar den från ojämnheter i vägbanan som träffas av hjulen.

Ofjädrad vikt:

Består av all vikt som finns under fjädringen, dvs fjäderben, broms ok, bakdrev, fälgar, bromskivor, sving, hjulaxlar och däck. Ofjädrad vikt påverkas väsentligt mer av kör underlaget än vad fjädrad vikt gör. När du kör över en ojämnhet, så komprimers den ofjädrade vikten in i chassit för att absorbera kraften.

1. Hur påverkar den ofjädrade vikten fjädringen?

Din hojs fjädring är alltid i rörelse. Antingen är den på väg att komprimeras eller att retarderas. I början eller slutet på fjädringsvägen, oavsett om den är helt komprmerad, helt utdragen eller mitt emellan, så måste fjädringen skifta riktning så fort som möjligt för att hjulen ska behålla så bra kontakt med underlaget som möjligt. Ju mindre ofjädrad vikt som behöver sättas i rörelse eller byta riktning ju snabbare kan fjädringen röra sig och därmed förbättra kontakten av hjulen mot underlaget. Problem uppstår när fjädringen inte kan röra sig tillräckligt snabbt pga hög ofjädrad vikt. Fjädringen hinner inte skifta riktning innan nästa ojämnhet kommer i underlaget och hjulen studsar eller flyter över ojämnhetaterna, vilket innebär ett avsevärt minskat väggrepp.

2. Kan man som förare känna skillnad på hög eller låg ofjädrad vikt?

Ja vid en provkörning av en motorcyklel före och efter lättning är gjord, kan alla känna en stor skillnad.
Värdet av att ha läg ofjädrad vikt är oerhört stor när det är större ihållande ojämnheter i underlaget, speciellt vi acceleration och inbromsning. Varför är det så? Ju mer vikt man belaster hjulen med, ju mer får fjädringen kämpa med att kontrollera hjulrörelsen. Risken är stor att fjädringen ”packar si”, dvs den komprimeras för mycket pga att den inte hinner röra sig tillräckligt snabbt och detta gör att du till slut förlorar fjädringsrörelsen, med hjulsläpp som följd. Ofjädrad vikt spelar inte lika stor roll vid tex endast en större ojämnhet, eller vid landningen efter ett hopp, eftersom det är en dämpning som görs och inte upprepade…

3. Är det lättare att svänga med mindre ofjädrad vikt?

Ja, lättare fälgar bromsskivor, däck, drev etc minskar gyro krafterna av det roterande hjulet. Med mindre gyro krafter är hojen lättare att styra och hantera och den accelererar fortare.

4. Hur är hojar designade för att ha mindre ofjädrad vikt?

Tex är framgaffeln vänd uppochner. De tyngsta delarna av fjädringen är fastsatta direkt i chassit. På en stötdämpare lämnar detta bara kvar stötdämpare skaftet och fjäderkransen som ofjädrad vikt.. As for the forks, upside-down forks move the cast stanchion away from the wheel.

5. Är all ofjädrad vikt lika?

Nej, ju längre bort från svingaxeln som vikten finns, ju snabbare och längre tvingas vikten röra sig och den tvingas även att ändra riktning snabbare. Ju närmre svingaxeln vikten är placerad, ju mindre påverkar den fjädringen att göra ett bra jobb. Om du funderar på detta, så förstår du varför däck, fälgar, broms ok, framskärm, bakskärm och hjulaxlar har störst inverkan på den ofjädrade vikten.

6. Vad kan man göra för att minska den ofjädrade vikten? Fabriksteamen lägger ner stora pengar på att minska den ofjädrade vikten. Hojarna får magnesiumhjul, titanlänkar, aluminium eller titanaxlar, titan stötdämparefjädrar, kolfiberskärmar, magnesium bromsok, aluminiumdrev, aluminium muttrar med stålgängor etc etc.

7. Vad kan du själv göra:

Kontrollera vad all ofjädrad vikt väger väger och jämför allt du byter ut med originalvikten. Tänk på att många bäckar små till slut blir en flod. Stirra dig inte blind på att det bara verkar vara några gram här och några gram där. Det är slutresultatet som räknas och då har plötsligt grammen blivit kilon. Regeln är att varje 1kg minsking av ofjädrad vikt är likvärdigt med att minska 7kg fjädrad vikt. Så om du vill lägga pengar på lättvikts prylar, så koncentrera dig på att minska den ofjädrade vikten, för det är där den stora skillnaden görs.